תקנות המתווכים במקרקעין מגדירות אילו פעולות לשיווק הנכס מחויב מתווך לבצע בכדי לזכות בבלעדיות.
התנאי למתן בלעדיות למתווך במקרקעין יהיה שהוא יבצע בפועל פעולות לשיווק הנכס שנמסר לטיפולו.
מתווך שמבצע את פעולות השיווק שייקבעו בתקנות מכוח סעיף 9 (ב), חזקה שהינו הגורם היעיל לגבי עיסקת מכר שנכרתה בתקופת הבלעדיות.
בכדי לזכות בבלעדיות על המתווך לבצע לפחות 2 פעולות שיווק מבין הפעולות הבאות, בסיכום עם הלקוח:
1. פרסום באמצעות שילוט- על ידי הצבת שלט על הנכס, או על גבי לוח מודעות ציבורי.
2. פרסום בקרב קהל לקוחות מסוים, המופיע במאגר של המתווך.
3. פרסום בעיתון יומי אחד לפחות
4. פרסום בעיתון מקומי או בעיתון המיועד לקהל מסויים לפי בחירת הלקוח.
5. הזמנת רוכשים פוטנציאלים או מתווכים נוספים לבקר בנכס.
6. הזמנתם של לפחות 5 מתווכים אחרים, הפעילים ביישוב בו מצוי הנכס לשתף פעולה לשם מכירתו.
7. כל פעולת שיווק שתוסכם בין הצדדים
שיווק הנכס- במסמך נפרד
החידושים הגדולים בתיקון הינם, ראשית - הבלעדיות ותקופתה צריכות להיות מאושרות ע"י הלקוח על גבי מסמך נפרד, כשבמהלך התקופה המתווך חייב לבצע פעולות שיווק, שנקבעו בתקנות, ואשר יפורטו להלן. בכך פתר המחוקק את בעיית הדרישה לדמי תיווך מלקוח שמכר בתקופת הבלעדיות, במקרה היוצא דופן כשהמתווך הבלעדי מצידו לא עשה דבר. החידוש: תקופת הבלעדיות תסתיים אוטומטית תוך שליש מהתקופה המוסכמת בין הצדדים, בהתאם לאמור להלן, במידה והמתווך לא ביצע עד למועד האמור את פעולות השיווק שנקבעו בתקנות.
לתשומת לב המתווכים: החל מיום 9/12/04 טפסי הבלעדיות חייבים לכלול את הנספח הנ"ל, אחרת, אף אם תשלימו את העיסקה, הלקוח לא יהיה מחויב בדמי התיווך. בכל מקרה, מובהר, כי הוראות התיקון והתקנות חלות רק על עסקאות תיווך שנכרתו מיום 9/12/04.
לסיום, התקנות מבהירות נושאים רבים אך במקביל הן גם מעוררות שאלות פרקטיות רבות כגון: האם די בפרסום חד-פעמי בעיתון? האם מספיק צילום השלט שהוצב? כמה פליירים צריכים להיות מחולקים על מנת לעמוד בדרישת התקנה? כיצד יבוצע שיתוף פעולה בין מתווכים במקום שאין בו חמישה מתווכים ועוד.